Page 11 - ATMOSFER 109. SAYI
P. 11
MEVZUAT
Mustafa GÜMÜŞ
Bakan a.
Genel Müdür
T.C. TİCARET BAKANLIĞI
Gümrükler Genel Müdürlüğü
Sayı :E-52707093-132.05.01.01-
Konu :Sivil Havacılık Sektöründe Dahilde İşleme İzni
Kapsamında Uçak Tamir ve Bakımı
02.11.2022 / 79320060
DAĞITIM YERLERİNE
12/6/2013 tarihli 2013/19 sayılı Genelge`de gümrük idarelerince verilecek Dahilde İşleme İzinlerine
ilişkin süreler ve ek süre müracaatına ilişkin hususlar düzenlenmiş olup, anılan Genelge eki “İzin
Süreleri Tablosu”nda 2006/12 sayılı Dahilde İşleme Rejimi Tebliğinin “Dahilde İşleme İzni Verilecek
Haller” başlıklı 14 üncü maddesinin 1 inci fıkrasının d bendi kapsamı işlem ve işçilik için sektörü
gereği, kapsamlı işçilik gerektirecek eşya tamiri için 12 ay süre belirlenmiştir.
Öte yandan, anılan Tebliğin “Belge/İzin Süresi” başlıklı 20 nci maddesinin 2 nci fıkrasında gemi
inşaa, komple tesis v.b. ile üretim süreci 12 (oniki) ayı aşan ürünler ve savunma sanayi alanına giren
ürünlerin ihracına ilişkin düzenlenen belgenin/iznin süresinin, proje süresi kadar tespit edilebileceği
hüküm altına alınmıştır.
Genel Müdürlüğümüze intikal eden olaylardan, tamir, bakım ve onarım amaçlı olarak ülkemize
getirilen uçakların motorlarının dahilde işleme izni kapsamında tamirlerinin yapıldığı, tamir işlemleri-
nin tamamlanmasını müteakip uçağa montajının yapılmasını teminen ihracat beyannamesi açılmak
suretiyle motorların teslim edildiği; ancak uçağın tamamına ilişkin tamir, bakım ve onarım işlemlerinin
tamamlanmamasından dolayı uçağın yurt dışına uçuşunun geciktiği ve/ veya uçağın tamir bakım
işlemleri tamamlanmakla birlikte ithalatçı ülkede devletçe konulan yasaklar, harp veya abluka hali
gibi nedenlerle uçağın ilgili ülkeye uçuşu gerçekleştirilemediğinden dahilde işleme rejimine ilişkin
işlemler süresi içerisinde sonuçlandırılamayarak izin sahibi firmaların cezai işlemlerle karşı karşıya
kalabildiği anlaşılmıştır.
Bu itibarla, 2005/8391 sayılı Dahilde İşleme Rejimi Kararının `Yetki` başlıklı 26 ncı maddesine isti-
naden, yukarıda belirtilen kapsamda tamir, bakım ve onarım amacıyla ülkemize gelen uçaklara ait
uçak motorlarının dahilde işleme izni çerçevesinde tamiri için verilecek sürelerde; uçağın tamamına
ilişkin tamir, bakım ve onarım işlemlerinin tamamlanmamasından dolayı uçağın yurt dışına uçuşunun
geciktiği durumlarda firma tarafından uçağın motoru dışındaki diğer aksam ve parçalarının tama-
mının tamir, bakım ve onarım işlemlerinin bitirilerek yeniden uçuşa hazır olacağı öngörülen tarihe
ilişkin gümrük idaresine ibraz edilecek bir yazıya (yetkili kuruluşlarca verilecek teknik rapor, ekspertiz
raporu vb.) istinaden, uçak motoru tamiri işleminin Tebliğin 20 nci maddesinin 2 nci fıkrası kapsamın-
da proje olarak değerlendirilerek buna göre süre verilmesi ve bu kapsamda önceden alınmış izinlerin
ek süre müracaatına ilişkin 2006/12 sayılı Tebliğde belirlenen süreler içerisinde başvurulmuş olması
kaydıyla ibraz edilecek yazıya istinaden revize edilmesi; ayrıca ithalatçı ülkede devletçe konulan
yasaklar, harp veya abluka hali gibi nedenlerle uçağın ilgili ülkeye uçuşunun gerçekleştirilemediği
durumlarda anılan Tebliğ hükümleri uyarınca mücbir sebepler kapsamında ek süre verilmesi uygun
bulunmuştur.
Bilgi ve gereğini rica ederim.
DAĞITIM:
Tüm Gümrük ve Dış Ticaret Bölge Müdürlüklerine.
Kaynak (www.mevzuat.net)
KASIM ARALIK 2022 SAYI 1O9